söndag, februari 22, 2015

2 Jämförelse mellan Canadian Big Five

Det börjar nu närma sig tiden på månaden då vi gör våra månatliga aktieköp och då passar det bra att göra en liten summering av minianalyserna av de Kanadensiska storbankerna. Att det blir något av bolagen som köps in är helt säkert, men frågan är alltså vilken som får äran att bli först in i portföljen?

Jag har under månaden gått igenom alla fem bankers senaste årsredovisningar och har försökt att tränga in i varje bolags unika verksamhet, allt för att avgöra vilken eller vilka som passar bäst in i vår portfölj. En slutsats jag har kommit till är att historiskt sett så har alla fem varit mycket stabila i orostider. Om man nu är just oroad för att sektorn kan få det tufft inom närtid, då är det ju synd om man väljer ett ruttet bär ur korgen. Men jag kan nog inte påstå att jag har hittat det ruttnande bäret, jag tycker att alla fem har styrkor (och svagheter) som väl balanserar upp jämförelsen inbördes.

Jag har såklart någon favorit trots min generella åsikt om att alla fem banker är välskötta och mycket stabila. Framförallt handlar det då mer om objektiva data som är svåra att bortse ifrån, än om de skillnader i verksamheterna som faktiskt finns.

BankYieldUtd tillväxt 10 årp/eKapitaltäckningK/I10 år CAGR
Royal Bank Of Canada3.99%8.30%12.719.90%61.80%7%
Toronto-Dominion Bank3.63%8.60%13.079.40%65.00%11%
Bank of Nova Scotia4.21%6.60%11.8710.80%53.90%8%
Bank of Montreal4.08%4.10%12.2510.00%61.60%7%
Canadian Imperial Bank of Commerce4.65%4.10%12.0810.30%58.40%7%

I tabellen ovan har jag grönmarkerat de bästa värdena och rödmarkerat de sämsta. Tanken är att visualisera de faktiska skillnader på nuvarande värdering och tidigare utveckling som utkristalliserats. Det är såklart inte helt rättvist att välja den "bästa" banken givet den här tabellen, men för mig ger den en ganska bra helhetsbild. För mig som långsiktig och utdelningsinvesterare så ser jag helst att utdelningstillväxten både har varit god, men framförallt vill jag se att det finns bra förutsättningar för det även i framtiden.

Här tycker jag personligen att Bank of Nova Scotia på pappret sticker ut på den positiva sidan. Nej, de har inte visat någon direkt monstertillväxt på utdelningsfronten, 6.60% är egentligen under mitt krav för utdelningstillväxt som jag har satt till 7%, men jag tror att de har god möjlighet att faktiskt kunna nå det inom kort till medellång sikt. Med högst kapitaltäckning och lägst kostnader för intäktssidan så ser det även bra ut vad gäller stabiliteten.

Om utspädningen av aktier som jag skrev om i minianalysen av BNS tar slut, och om den mer internationella bredden på verksamheten skyddar banken mot de just nu Kanadaspecifika riskerna, så ser både värdering av aktien och nivån på direktavkastningen bra ut enligt mina mått.

Utöver BNS har jag svårt att se någon solklar andrahandsfavorit, men jag tycker att de alla är bra bolag. Möjligen kan jag tänka mig att sprida ut riskerna om jag vid senare tillfälle vill exponera mig ännu mer mot Kanda. Troligen skulle jag då välja en av bankerna med mer fokus inom Kanadas gränser.

2 comments:

  1. Intressant sammanställning. Men är inte courtage väldigt stort om man köper aktier i Kanada?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Jo det är ganska dyrt att handla aktier i Kanada, speciellt om man inte köper stora poster. På Avanza betalar jag 39 CAD (261 SEK). Men många av de kanadensiska aktierna är även noterade på New York Stock Exchange, och där är courtaget 12.95 USD (109 SEK). Fortfarande mycket dyrare än svenska aktier, men köper man rimligt stora poster så är det överkomligt.
      // Framtidsplanen

      Radera